Adobe Lightrooms AI-brusreducering

Den 18:e april dök det upp en liten notifikation från Adobe Creative Cloud om att jag har uppdateringar som väntar, varav en var för Lightroom Classic. Jag skummade snabbt igenom vad den innehöll och såg att en av de nya funktionerna var brusreducering baserad på Artificiell Intelligens.

I detta blogginlägg kommer vi titta närmare på den nya brusreduceringen i Lightroom Classic och jämföra med den traditionella brusreduceringen som har existerat i Lightroom i alla dessa år, även om den har fått sig en liten förbättring för några år sedan. Den nya brusreduceringen finns med i senaste versionen av Lightroom CC också.

För detta kommer jag använda mig av två av mina mest krävande bilder där bruset ställer högra krav på brusreduceringsprogrammen.  

Tillvägagångssätt

Testerna görs med oredigerade RAW bilder, det vill säga att jag har varken ändrat kontrast, exponering, högdagar eller skuggor. Styrkan går från 0 till 100 och detta är lika för både den traditionella brusreduceringen, numera kallat Manuell brusreducering, samt den nya AI-brusreduceringen.

Jag kommer att testa och jämföra genom att ställa styrkan på 25, 50, 75 samt 100 för båda metoderna och jämföra dem sida vid sida för att ge en bild på hur stor skillnad det är med den nya brusreduceringen. När det gäller Manuell brusreducering så kommer jag låta styrkan för Färg vara på 25 under hela testet och endast ändra styrkan för Luminans.

Vid jämförelserna kommer jag använda mig av ett utsnitt av bilden i verklig upplösning (1000 x 1000 pixlar), där den vänstra bilden kommer vara med Manuell brusreducering och den högra med den AI baserade brusreduceringen.

Användargränssnittet

Den nya AI-brusreduceringen hittar man under Detalj i Lightroom och befinner sig där den traditionella brusreduceringen alltid har varit, som numera är gömd under Manuell brusreducering. 

Klickar man på Ta bort brus… så öppnas följande dialog där man kan se skalan på styrkan samt en lupp om hur resultatet kommer att bli.

Testbild 1: Rävungen

Denna bild på rävunge togs på vägen hem från Stekenjokk och det var strax efter skymning, det var fortfarande ljust ute men kameran tvingades arbeta med en slutartid på 1/100 och ISO-3200. Bilden ser ut som följande och vi kan se att det är en hel del brus i den, framförallt färgbrus.

I denna jämförelse kommer jag fokusera på följande utsnitt av bilden.

Första jämförelsen är med en brusreduceringsstyrka på 25. Notera att reduceringen på färgbrus kommer vara satt till 25 under hela testet. Vänster bild är med Manuell brusreducering och till höger den med AI.

När det kommer till bakgrundsbruset så är inte skillnaden så stor, men däremot märker man en ganska stor skillnad på skärpan när det kommer till ögonen samt pälsen som runt och framför öronen. Detaljrikedomen i pälsen i överlag är betydligt bättre med AI brusreduceringen och tittar man på spetsen av öronen så har de tappat färg i den vänstra bilden i jämförelse med den högra som faktiskt har färgen kvar.

I följande jämförelse är styrkan satt till 50.

Här börjar vi se en större skillnad även på bakgrunden där bruset är betydligt mindre och mera finkornig i den högra bilden. När det gäller detaljåtergivningen och skärpan så är den AI baserade brusreduceringen helt klart överlägen.

I följande jämförelse är styrkan satt till 75.

Även om den vänstra bilden ser ut som en utsmetad akvarellmålning så är skillnaden i bakgrunden inte så stor och även om detaljåtergivningen i den högra bilden är avsevärt mycket bättre så börjar vi se en viss förlust i skärpan om vi jämför med föregående bild.

Dessvärre har jag inget test med full styrka (100) på brusreduceringen då verktyget kraschade vid upprepade försök och till sist gav jag upp. Däremot skulle nog resultatet inte vara så smickrande för någon av metoderna, speciellt med tanke på hur styrkan på 75 blev.

I mitt tycke är en styrka på 50 en ganska bra avvägning på detaljåtergivning och brusreducering, speciellt med bruset i bakgrunden som blir betydligt jämnare i färgåtergivningen samtidigt som bruset är finkornigt och konsistent.

Här nedan ser vi vilken markant skillnad det är mellan originalet och AI brusreducering satt till 50.

Testbild 2: Norrsken

Att fota natthimlen är alltid utmanande, speciellt norrsken då man ofta behöver dra upp ISO till rätt höga nivåer för att fånga magin på bild. Bilden som jag har valt ut togs med Canon 7D MKII tillsammans med Irix 15/2.4 och slutartiden landade på 10 sekunder med ISO-3200, detta var med andra ord innan jag införskaffade mig Canon M6 MKII samt Sigma 16/1.4 DC DN som totalt förändrade mitt sätt att fånga norrsken, läs mer om det här

Utsnittet jag väljer från bilden är följande där jag får med isen, skogen, molnen, norrskenet samt stjärnor. I denna del av bilden kommer vi med andra ord se hur brusreduceringen påverkar alla de elementen som finns i bilden. 

Vi börjar som tidigare med en styrka på 25 och som förut, vänster är Manuell brusreducering medan den högra är AI baserad brusreducering.

Vid snabb anblick så är det inte jättestor skillnad mellan de två, men börjar man titta lite närmare ser man att träden är betydligt mer detaljerade i den högra bilden samt att molnen framhävs betydligt mer i den högre än i den vänstra där det smälter ihop mer med norrskenet och himlen.

I följande jämförelse är styrkan satt till 50.

Min upplevelse här är att från föregående jämförelse och till denna så har den vänstra bilden tappat lite kontrast. I den högra har vi både bättre kontrast och högre detaljrikedom. Isen är betydligt slätare här och även norrskenet, men med ökad kontrast gentemot molnen.

I följande jämförelse är styrkan satt till 75.

Här skönjas knappt någon skillnad mellan de två bilderna vad det gäller isen, men i övrigt är det stora skillnader. Den vänstra bilden börjar tappa stjärnor medan i den högra börjar de bli alltmer framstående. I och med att mängden brus har minskat markant så känns det som om molnen har blivit plattare och därmed tappat lite kontrast.

I följande jämförelse är styrkan satt till 100, Lightroom lyckades klara av det med den här bilden.

Den vänstra har tappat alla detaljer helt och hållet, det är som om man hade lagt på ett tjockt lager vaselin över hela bilden. Majoriteten av alla stjärnor är borta. Den högra skiljer sig mindre gentemot föregående bild än vad jag trodde, det är främst bruset i bakgrunden som har blivit påverkad här och bilden känns i övrigt precis som den med 75 i styrka, men samtidigt så är det väsentligt bättre än den vänstra bilden.

Denna jämförelse var inte lika självklar som den med räven. Där kunde vi lätt säga att 50 styrka var bäst i de jämförelserna som gjordes, men här tycker jag att det är betydligt svårare. När det gäller norrsken så vill man ha mindre brus, men inte att man tar bort för mycket brus då brus tillför en del av skärpan av bilden. En del av den skärpan kan försvinna om man reducerar bruset alldeles för mycket, vilket vi kan se i bilderna som har Manuell brusreducering applicerad. Av den anledningen anser jag att 25 är lite för litet medan 50 är nästan för mycket i min smak. Nu är det svårt att avgöra med just det här utsnittet då vi inte har med självaste detaljerna i norrskenet. 

Jag skulle nog försöka välja en brusreduceringsstyrka mellan 25 och 50 helt enkelt, men för en slutgiltig jämförelse mellan original och brusreducering så väljer jag styrkan med 25.

Mina tankar kring Lightrooms nya brusreduceringsverktyg

Man brukar ju säga bättre sent än aldrig, men här är Adobe väldigt sena. Topaz Labs  DeNoise AI har funnits sen 2018/2019 och DxO PureRAW släpptes 2021.

Till och med Nik Collection Dfine 2, som har funnits sen innan Google köpte programsviten 2012, är betydligt bättre på brusreducering än vad Lightrooms Manuella brusreducering är trots att den inte är baserad på Artificiell Intelligens.

Jag är dock glad att se att Adobe äntligen har kommit ikapp då detta har varit efterfrågad funktionalitet ända sen de integrerade deras AI baserade system, Sensei, i Lightroom för fyra år sen.

För de som arbetar med Lightroom och inte använder sig av utomstående programvaror för brusreducering, så är detta ett enormt lyft då resultatet blir riktigt bra. Även detaljrikedomen är betydligt bättre än tidigare, så länge man håller sig på en styrka mellan 25-50, vilket skiljer sig lite beroende på vad för bild man vill applicera brusreduceringen på. Detta är något som man får testa sig fram, men som tur är finns förhandsgranskningen i användargränssnittet som är till stor hjälp.

Vad jag inte gillar är prestandan, men det är ju inte heller något nytt när det gäller Lightroom. Den uppskattar att det tar 13-15 minuter för varje bild som ska bearbetas och jag upplever att det tar lite mindre tid än så, men inte mycket. Jag har dock inte mätt tiden då jag var upptagen med annat när jag lät Lightroom bearbeta bilderna till det här blogginlägget. Men ska man bearbeta många bilder i ett svep så får man räkna att det kommer ta ett tag innan bilderna blir klara. 

Ett annat problem som jag upplever är instabilitet, jag kunde inte få bilden på rävungen bearbetad med en styrka satt till 100 och det spelade ingen roll om jag startade om Lightroom eller självaste datorn, den kraschade konstant med ett GPU-fel (grafikortrelaterat). När den väl har kraschat en gång så går det helt enkelt inte att starta om processen, inte ens efter att ha starta om Lightroom. Vill man gå ned i styrka för att den kraschade vid en högre så måste man starta om datorn. 
Som det verkar så är detta GPU-krävande, men samtidigt så ser jag inte att den utnyttjar mitt grafikkort fullt ut (GTX 1050 2GB). Vad det hela beror på vet jag helt enkelt inte.

Det positiva med detta verktyg är att brusreduceringen appliceras på en ny bild i .dng format, vilket gör att du kan fortsätta bearbeta bilden som vilken RAW-fil som helst och ändå behålla originalet. Däremot så blir filstorleken 3½ ggr större i jämförelse med originalfilen.

Slutsats

Efter att ha testat detta brusreduceringsverktyg, baserat på Artificiell Intelligens, på två helt olika bilder med helt olika krav och olika mängder med brus så har jag kommit fram till följande slutsats.

Om du prenumererar på Adobe Lightroom och tänker inte införskaffa något fristående brusreduceringsverktyg så rekommenderar jag att använda detta verktyg där du verkligen behöver det. På grund av tidsåtgången och dess instabilitet så rekommenderar jag att vara sparsam med användandet, såvida inte bilden har en del brus som du verkligen vill göra något åt.

Om du däremot har ett fristående brusreduceringsverktyg, eller funderar på att införskaffa ett, rekommenderar jag dig att hålla dig till det programmet istället då det troligen är betydligt snabbare och stabilare än vad Lightrooms motsvarighet är idag.

Det ska påpekas att jag bara har testat detta i Lightroom Classic och inte i den nyare Lightroom CC och därmed kan jag inte uttala mig om stabiliteten eller prestandan i just den versionen, men min upplevelse är att jag hellre använder mig av ett fristående program för detta ändamål.

Detta inlägg har skrivits med hjälp av Microsoft Bings AI verktyg, som chatt och skrivfunktion. Båda verktygen drivs av OpenAI’s ChatGPT version 4.

I detta inlägg har det använts för att ta fram information som behövdes för att skriva detta inlägg.

Föregående Varför Vero?
Nästa Höga Kusten-leden går inte längre genom Slåttdalsskrevan

Lämna en kommentar

Hoppsan, du råkade klicka på den andra musknappen! Bara att klicka igen så försvinner detta meddelande.