Irix 11/4

Jag har sen sommaren 2017 ägt en Irix 15/2.4 och har sen dess suktat lite efter deras extrema vidvinkel Irix 11/4 och nu äger jag en äntligen den!

Det första man tänker på när man får se det objektivet är dess massiva frontlins och det faktum att man inte kan använda några filter alls på den förutom Irix egna gelatinfilter.

Den är precis det som namnet nämner, ett fast objektiv med en brännvidd på 11 mm och största bländare på f/4.

Det är ett manuellt objektiv där du får styra fokusen helt själv, däremot så kommunicerar den med kamerahuset och du får därmed med exif-data samt kan styra vilken bländare du ska köra med.

Med en närgräns på 27,5 cm så känns det ändå som om man står en halvmeter ifrån objektet man fotar – bortsett från den kraftiga distorsionen som du får. Detta syns tydligt på bilden nedan på vår hund där jag är blott bara 30 cm ifrån henne och resultatet är att hennes nos blir något utdragen.

Däremot ju större avstånd du har till objektet du fotograferar, desto mindre märker man av distorsionen.

Användningsområden

11 mm anses som extrem vidvinkel och även om jag har har en APS-C hus så blir det ändå väldigt vidvinkligt och brännvidden landar då på 17,6 mm (16,5 på andra märken än Canon). Detta ger möjligheter att kunna fotografera inomhusmiljöer på ett helt annat sätt, till exempel om man jämför med Irix andra objektiv på 15 mm (till vänster).

Som du kan se i bilderna ovan så är skillnaden enorm och på en fullformatskamera så skulle betydligt mycket mer synas i bilden. Men är det bra för inomhusfoto? Man bör vara försiktig med de objekt som finns med i rummet eller utrymmet, saker som befinner sig alltför nära kameran kan bli något utdragna och framförallt om de befinner sig vid ytterkanterna av bilden. Så det är inte bara att fota, utan man måste planera sin bild ordentligt. Annars så kan det vara värt att ta ett objektiv med mindre extrem vidvinkel.

Men det är inte bara inomhusfoto som man kan använda detta objektiv till, utan det fungerar riktigt bra till landskapsfoto där man vill fånga så mycket som möjligt på bild som möjligt.

Även om detta skapar mycket ”tomrum” i bilden så ger det ändå ett bra perspektiv på landskapet. Kommer definitivt testa detta objektiv betydligt mycket mer i landskapsmotiv så fort snön är borta och grönskan har kommit.

Fota endast i RAW!

För de flesta som läser detta så kanske det känns som en självklarhet att fota i RAW, men det finns ändå många som inte har velat eller vågat att ta steget över till den ”råa” sidan. När det gäller detta objektiv så måste du fota i RAW och anledningen är kromatisk aberration. och nu pratar vi verkligen kromatisk aberration! För fotar du i JPEG så kommer du aldrig kunna använda bilderna, någonsin! Men med RAW så kommer du kunna rädda bilderna varje gång.

Så hur farligt är detta och hur ofta sker?

I följande bilder så ser vi en 200% inzoomning på en snöhög och i den vänstra kan vi se tydligt att varje kontur går i lila och grönt och detta sker så fort det finns starka kontraster i bilden. Om kontrasterna är mjuka, som i landskapsbilden ovan, så förekommer ingen kromatisk aberration överhuvudtaget.

Som tur så går det att rädda och detta har jag gjort genom att slå på ”Ta bort kromatisk avvikelse” i Lightroom och resultatet ser ni i den högra bilden:

En annan nackdel med objektivet är dess enorma objektivlock som inte riktigt sitter fast trots att man har fäst det ordentligt på motljusskyddet. Den har redan lossnat i min kameraväska när jag tar upp den monterad på kameran. Det är också värt att nämna att motljusskyddet är inte löstagbar utan är en enhet med resterande objektivet, vilket gör att man inte bör råka slå emot skyddet när man har objektivet monterat på kameran. Om du har sönder motljusskyddet så kan du inte byta ut det utan att lämna in hela objektivet.

Kan man fota astro med det?

Som ett objektiv med ett bländartal f/4 så släpper det inte in tillräckligt med ljus för att kunna avbilda Vintergatan på lika bra sätt som Irix 15/2.4 utan att behöva gå upp i betydligt mycket högre ISO-nivåer, vilket resulterar i ännu mera brus i bilderna. Däremot så går det att fota norrsken med objektivet, även om det kräver att man måste ha längre slutartider och högre ISO än med den betydligt ljusstarkare Irix 15/2.4.

Så är detta ett bra objektiv?

Absolut, om man har ett användningsområde för det. För min del är det främst vid natur- och landskapsfoto, men jag måste i samma veva tänka på hur objektivet presterar när det gäller starka kontraster i bilden samt huruvida solen lyser direkt in i objektivet eller inte. Jag har inte testat dess motljusegenskaper, men min erfarenhet med Irix 15/2.4 säger att man bör undvika solen så mycket som möjligt för att slippa linsöverstrålning (lens flares).

Det är alltså ett knepigt men spännande objektiv som man bör vara kreativ med och jämför man alternativet för Canon, som är deras EF 11-24/4 L USM, så kostar Irix objektivet bara en tredjedel av det priset och man får väldigt mycket för pengarna även om man får med betydligt mer kromatisk aberration.

Föregående 2018 - ett nytt spännande fotoår!
Nästa Norrsken över Köpmanholmen

Lämna en kommentar

Hoppsan, du råkade klicka på den andra musknappen! Bara att klicka igen så försvinner detta meddelande.