Året 2024

Likt 2023 så kommer 2024 handla om skogen, men detta år kommer vara annorlunda.

Den nya kameran

Först och främst så har jag införskaffat mig en ny kamera, en Canon R8. Detta är min första fullformatskamera och den öppnar upp helt nya möjligheter för mig när det gäller att fota landskap och andra motiv. 

Med denna kamera kommer jag äntligen fota handhållet igen. Nackdelen med Canon M6 MKII, som jag har fotat allt utom vilt med de senaste åren, är att den saknar sökare och jag måste i stort sett alltid ha ett stativ med mig. R8 har en sökare och jag har redan varit ute i Nätra Fjällskog och fotat med den utan stativ, även när jag har haft stativet med mig.

Detta ger en nya friheter i fotograferingen och jag kan i stort sett klara mig med R8 och Canon EF 24-105/4L IS USM monterat. Det dynamiska omfånget och brushanteringen gör att jag kan pressa kameran en hel del utan att behöva ta till med bracketing och sammanfoga till HDR i efterhand.

Vilt och landskap

På grund av att jag i stort sett kan klara mig med 24-105 mm objektivet på den nya kameran så behöver jag mindre utrustning med mig ut i skogen när jag fotograferar. Detta leder till att jag kan ha med mig min Canon 7D MKII med mitt Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS II USM för att fota vilt i skogen och ha Canon R8 med den ovannämnda normalzoomen liggandes i min slingshot väska. Jag kan därmed kombinera min fotografering av skogsfåglar och stundvis fotografera bäckar och skogslandskap, allt utan att bära runt på stora tunga kameraväskor. Detta är något jag verkligen ser fram emot att få göra,

Familjen

Nu när jag inte längre använder mig av Canon M6 MKII, förutom vid norrsken, så återgår kameran till min fru. När vi införskaffade kameran så kom vi överens om att det skulle vara en gemensam kamera, dock så är det främst jag som har använt mig av den. 

Jag gav tillbaka kameran till henne och hon fick testa och känna lite på den, jag visade lite och förklarade hur just den kameran fungerar. Min fru fotade också en gång i tiden, men hennes intresse har svalnat över tid. Men när hon hade lekt med kameran en stund så var det som om en gammal glöd tändes till liv igen.

Även om vi har helt skilda intressen vad det gäller fotografering, som att hon inte har intresse för viltfotografering, så har vi diskuterat en del och börjat planera ett flertal utflykter där hela familjen ska bege sig ut och besöka skogar och alla har med sig sina egna kameror för att fotografera naturen. Barnen kommer fota hejvilt av vad de ser (alltid lika spännande att gå igenom dem efteråt), min underbara fru kommer fota det hon är intresserad av och jag fotar det vanliga jag fotar.

Vi har till och med pratat om att ha ett gemensamt projekt inom fotografering, men exakt vad det är och vad det kommer bli är för tidigt att berätta om nu. 

Utflykterna

Vi, jag och min fru samt barnen, kommer att besöka ett flertal naturreservat samt Skuleskogens Nationalpark under året och självklart kommer vi besöka Vildmarksvägen igen under sommaren.

Majoriteten av utflykterna kommer vara med familjen, men vissa kommer jag dock göra själv. Som när jag besöker Nätra Fjällskog under vintern eller när jag ska fota norrsken väldigt sent på kvällen. Likaså gäller viltfotograferingen, såvida det inte gäller att åka runt längs de norrländska grusvägarna för att se omkring och hoppas på vilt, för då kan det komma en och annan vy som de också kan vilja att se och fotografera.

Föregående Jag lämnar Vero
Nästa När turbulensen äntligen lägger sig

En kommentar

  1. Kul när man kan involvera familjen i sitt fotograferande, jag försöker så sakteliga få mina pojkar (4, 8 i år) att testa kamerans magi så får se hur det går 🙂

    Hoppas du får ett bra 2024!

Lämna en kommentar

Hoppsan, du råkade klicka på den andra musknappen! Bara att klicka igen så försvinner detta meddelande.