Om du är intresserad av detta foto, så kontakta gärna mig!

Leksaksfotografering med Link

24 april, 2020 ,

I väntan på att våren verkligen ska komma med all sin grönska så passade jag på att bege mig ut i skogen och fota miniatyrlandskap med min Nendoroid Link från spelet The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Leksaksfotografering, eller toy-photography på engelska, är faktiskt rätt spännande att hålla på med. Man blir tvungen att tänka utanför ramarna för att få ett perspektiv där en leksak ser helt normal ut i sin miljö.

När jag tog den här bilden i fjol och publicerade den på Facebook så var det många av mina följare som gillade den samt att jag fick kommentarer som att jag hade lyckats få naturen i skala med den 10 cm höga leksaksfiguren

Canon EOS M50 | Canon EF 16-35/4L IS USM | 25 mm | f/6.3 | 1/8 s | ISO-100 | beskuren

Detta gjorde att jag fick större intresse för leksaksfotografering och nu när snön äntligen börja fara ordentligt längs bäckarna i skogarna så tog jag med mig Canon EOS M50 och några objektiv samt Link med tillhörande delar för att ta nya bilder.

Så i denna blog kommer jag berätta om hur jag tog fyra bilder och lite vad man ska tänka på för att få de resultaten som jag fick. Vad man bör börja med är att ska man fota i naturen med leksaker så får man tänka på en strategi om hur man inte ska förlora saker, tänk ut en rutin hur du ska gå tillväga ifall du har mycket småsaker som ska användas. I mitt fall passade en sån här sortimentlåda utomordentligt bra. Det gör det möjligt för mig att både förvara men också ha en bra yta att arbeta över för att sätta ihop de olika delarna.

En annans sak man bör göra, innan man beger sig ut med kamerautrustning och leksaker, är att göra en rekognosering av lämpliga platser som skulle fungera i en miniatyr miljö. Dels för att du slipper släpa med dig en massa saker som du kanske inte ens använder och dels för att du kan få idéer tills nästa gång och är bättre förberedd rent mentalt.

Detta var precis det jag gjorde, jag besökte en bäck som jag insåg skulle passa perfekt att fota Link vid och jag gjorde med andra ord ett återbesök.

Min första bild blev att fota Link på en klippa. Eftersom kantiga stenar är små för oss så blir de gigantiska för leksaker och i detta fall skulle det bli en mindre klippa med en stor bergsvägg i bakgrunden.

Jag placerade kameran i nivå med Link och såg till att zooma in en del samtidigt som att jag hade en stor bländare för att skapa så kort skärpedjup som möjligt.

När jag väl har fått in rätt inställningar och är nöjd med ljuset så tar jag några bilder i följd och därefter tar jag bort leksaken och tar en ny bild som är helt tom. Här är ett gott råd att köra på manuellt läge i objektivet så att fokusen bibehålls även när du har tagit bort leksaken. I följande bild kan ni se en jämförelse med och utan leksak och förhoppningsvis så förstår ni varför jag tar en tom bild.

Att ta två bilder på det här viset gör det så mycket lättare att ta bort stödet för Link utan att behöva klona eller använda lagningspenseln. Allt jag gör är att lägga dem som två lager i Photoshop och sätter en lagermask på den ena och målar helt enkelt över stödet och resultatet ser ni nedan. Undra vad Link funderar på?

Canon EF 24-105/4L IS USM | 70 mm | f/5.0 | 1/80 s | ISO-100

Jag vandrade vidare och hittade ännu en sten med ett vattenfall i bakgrunden. Här lyste även solen fram och jag bestämde mig för att byta lite saker på Link som om han var på äventyr och på jakt efter en fiende. Här blev det att placera kameran extra lågt, bytte ut normalzoomen till ett macroobjektiv för att verkligen blåsa ut bakgrunden.

En fördel vid leksaksfotografering är att använda sig av en kamera med en vinklingsbar skärm som man kan vinkla så att man ser vad man gör då kameran har en tendens att hamna på oergonomiskt låga nivåer att det kan bli riktigt svårt komponera en bra bild.

Några av er kanske blir nyfiken på stativet jag använder och det är ett Manfrotto Pixi Evo som kostar ca 450 kr. Riktigt praktiskt och användbart vid både leksaksfotografering och makrofotografering.

Resultatet av Link med vattenfallet som bakgrund blir som följande. Tack vare att jag tar två bilder så ser det ut som att Link balanserar på ett ben och går mot kameran. Det starka solljuset skapar riktigt bra skuggor i Links ansikte som jag verkligen gillar.

Canon EF 100/2.8L Macro IS USM | 100 mm | f/11 | 1/80 s | ISO-100

Nu ville jag hitta något som inte var sten, vilket ibland kan vara lite svårt att hitta då det mesta i den skalan som leksaken är blir rätt hög. Men jag hittade en gammal trädstam med mossa och lav på som tänkte skulle passa bra.

När jag satte upp Link och hästen Epona så fanns det lite solljus som föll på stammen och jag tänkte att det skulle sitta perfekt. Dessvärre så när jag började ta bilderna så hade solen hamnat bakom moln och en massa träd. Ni anar inte hur pass fort skuggorna faktiskt rör sig och vill man lägga märke till det, befinn er i en skog och på fem minuter hinner skuggorna röra på sig en hel del!

Tanken med denna bild var att fota en nattbild genom att först testa att ta en underexponerad bild för att se hur ljuset föll på leksakerna och sen ta en normalt exponerad bild för att få så mycket detaljer och så lite brus som möjligt.

Allt arbete med bild skedde i Lightroom och Photoshop och resultatet ser du här.

Canon EF 24-105/4L IS USM | 58 mm | f/8 | 1/8 s | ISO-100

Hade solljuset inte försvunnit så hade det varit perfekt som månljus, men ibland får man inte alltid som man vill. Jag väntade även i hela 30 minuter i hopp om att solljuset åter skulle falla på stammen men den blev aldrig så och jag fick nöja med det jag kunde ta.

Sista bilden blev väldigt speciell och något av en favorit. Jag hade kommit mot bäckens slut och jag visste att därefter fanns det inte många möjligheter till att fotografera Link i någon miljö utan att riskera att någon av delarna skulle hamna i havet som bäcken rinner ut i. Så jag tittade runt för att se ifall jag kunde hitta ett sista motiv och det är här jag menar att tänka utanför ramarna. För den kunskapen som jag normalt har i naturfotografering går att tillämpa här men också tvärtom, jag lär mig saker utifrån den här typen av fotografering som jag kan applicera på min vanliga fotografering.

Vad jag hittade var en gammal död stubbe som det växte mossa på samt en liten gran. Det hade inte kunnat bli bättre.

Detta är också första bilden som jag använder mitt Manfrotto Befree Advanced, ett relativt lätt stativ som är väldigt praktiskt när man beger sig ut i skogen.

Här tänkte jag verkligen på kompositionen, Link och Epona skulle gå och ha denna lilla gran bredvid sig, vars textur skulle bli oerhört bra i bild. För att få till bilden så fick jag plocka bort en massa löv och såg till att inget annat onödigt syntes i bilden. Jag bländade ned mer i denna bild för att garanterat få så skarp gran som möjligt och blåsa ut bakgrunden först bakom granen och inte låta granen vara en del av bokehn.

Resultatet ser ut som följaande

Canon EF 24-105/4L IS USM | 75 mm | f/11 | 1/8 s | ISO-100

Jag hoppas att du uppskattade  denna annorlunda blogg från denna naturfotograf lika mycket som jag tyckte om att ta dessa bilder. Leksaksfotografering är kul, kostsamt förvisso, men när man väl är igång så har man svårt att sluta, för utmaningen med att försöka få naturen i ”samma” skala som leksaken är lika spännande som det är roligt.

För det krävs att man tänker utanför alla tänkbara ramar.

2 kommentarer

  1. Mycket trevligt och kul med ”behind the scene”-foto. Tack för tips och tricks – har själv aldrig gett mig på det men det kanske kommer.

  2. Mycket läckert. Kul att få detaljer bakom varje bild. Vem vet en dag kanske man hoppar på något dyligt

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.