Om du är intresserad av detta foto, så kontakta gärna mig!

Hur man fotograferar norrsken del 2: hur får man en bra bild?

27 september, 2016 ,

18 mm, f/3.5, 15 sek, ISO-1600

Norrskenssäsongen är äntligen igång igen, efter att himlen exploderade i underbara färger under den 23:e augusti, men också under hela första veckan i september! Bättre start på säsongen kan det inte bli och för varje säsong (som varar från augusti/september till april/maj) så blir det bara fler och fler som beger sig ut och skådar det vackra skådespelet och fotograferar det. Men hur vet man när det är norrsken och hur fotograferar man det?

Det viktigaste när det gäller norrsken är inte vilken utrustning man har, utan att man är ordentligt klädd. Att få se norrsken krävs väntan, tålamod och gärna en varm dryck.

I denna del kommer jag gå igenom hur man gör för att ta en bild av ett norrsken. I förra delen berättade jag om hur man vet när det blir norrsken.

Förberedelser

Nu när vi vet att det kommer bli norrsken, så bör man vara väl förbered innan man beger sig ut. Viktigaste, som jag redan har nämnt, är kläder. Se till att ha varma kläder framme, även mössa, vantar och halsduk – det blir snabbt kallt om nätterna när norrskenssäsongen väl drar igång. Nästa är frivilligt, en varm dryck. Se till att du har det i en termos och gärna nerpackad i din väska redan innan du beger dig ut. Att ladda batterierna, tömma minneskorten är också en självklarhet. Att ha allting nedpackad i en lämplig kameraväska är alltid bra.

Sista förberedelsen är att bestämma en plats där du ska skåda norrskenet, för du måste bort från stadens ljus och långt ut på landet. Ljusföroreningar gör det svårt att skåda norrskenet med bara ögat och det gör det även svårt för kameran att få riktigt bra bilder också. Ha också koll på vädret, ju mindre moln det är på himlen desto lättare blir det att se norrskenet.

Månen är också viktig, är det fullmåne så minskar chansen att kunna se norrskenet ordentlig och det gäller även att få norrskenet på bild i och med att månljuset lyser upp hela himlen.

Utrustning

Kameran

I princip så duger vilken kamera som helst, idag kan både kompaktkameror och mobiler få norrskenet på bild. Men om man verkligen vill få det på bild med norrskenets alla färger så krävs det att kameran klarar av att ha en slutartid på över en sekund och ställbart ISO. Oftast kräver det en systemkamera eller mer avancerade kompaktkameror. Att kunna fotografera i RAW är ett stort plus då man kan bearbeta bilden direkt efteråt och hantera bruset på ett helt annat sätt än om bilden är sparad direkt som jpeg från kameran. Att redigera bilden ligger utanför denna artikel, men Photoshops Camera RAW eller Adobe Lightroom är två program som lämpar sig bra vid bearbetning av bilderna.

Bäst resultat får man om det är en systemkamera, sensorformat har inte så stor betydelse men ju större desto bättre, och ett objektiv med så liten brännvidd som möjligt. Samyangs 14 mm eller Irix 15 mm är att föredra, men allt mellan 10 mm upp till 24 fungerar på de flesta systemkamerorna. Ju mindre brännvidd, desto mer av norrskenet får du i bild.

18 mm, f/3.5, 12 sek, ISO-1600

Övrig utrustning

Ett stativ är det viktigaste efter kameran, eftersom du kommer ha långa exponeringar så måste kameran vara helt stilla. Ficklampor är också bra så du ser vad du går och vad du gör när du väl monterar kameran på stativet. En fjärrutlösare är att föredra så du slipper skakningar när du tar bilden. Eltejp kan också vara en viktig del av utrustningen, se nedan.

Inställningar

När du väl är på plats så bör du redan har ställt in kameran på manuellt läge, största bländare (f/2-f/4 beroende på objektivet) och slutartiden på samma värde bländaren eller slutartid som är närmast över det (det vill säga f/2.8 blir 3.2 sekunder) samt att ISO-värdet sätts till 1600. Detta är en bra början. Om norrskenet blir för svagt så kan man antingen öka slutartiden eller ISO:n med ett eller två steg. Beroende på vilket man väljer så får man olika resultat:

  • Ökad slutartid ger bibehållen brusmängd men mer utdraget norrsken och vissa detaljer försvinner i och med det. Det ökar också risken för stjärnspår (stjärnorna bildar spår på himlen).
  • Ökad ISO ger mer brus men bibehåller detaljerna samtidigt som ljuset blir starkare.

Var försiktig med att ha för höga värden, det kan resultera i att norrskenet blir kraftigt överexponerat och då går det inte att rädda det. Det är bättre att underexponera lite för att sedan öka ljusstyrkan i efterhand i bildbehandlingsprogram (likt de jag har nämnt tidigare).

Vitbalansen ska man köra på auto. På grund av bakgrundsljuset från månen, ljusföroreningar eller partiklar i luften så kan en fast vitbalans ge olika resultat. Därför är det bättre att låta kameran bestämma vad som passar och man får ändra i efterhand i ett RAW program.

Fokus ska ställas på manuellt och detta är svårt. Om du kan så fokusera på horisonten på dagen och sätt sedan eltejp över fokusringen så att den inte rör sig. Om du kommer ut och har glömt att ställa in fokus, så testa att fokusera på ett avlägset föremål som lyser, en gatlykta eller kraftig husbelysning som befinner som minst hundra meter bort brukar fungera bra. Månen är aldrig bra att fokusera mot, men starka stjärnor kan fungera.

När allt är klart så monterar du kameran på stativet och stänger av bildstabiliseringen och börjar ta bilder av norrskenet.

Sällskap

Det finns inget som är lika magiskt som att dela med sig norrskensmagin med andra. Ta med dig familjen, släktingar, vänner eller andra fotografer och bege er ut och skåda det vackra undret som norrskenet faktiskt skapar.

För det viktigaste med norrskenet är inte att få det på bild, utan det är att få uppleva det!

Redigerad 2017-10-18

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.