Om du är intresserad av detta foto, så kontakta gärna mig!

Fotografer, sluta bli förolämpade!

29 oktober, 2017 ,

Gårdagens artikel sluta förolämpa fotografer skapade stora diskussioner i sociala medier och det är en delad värld bland fotografer, för det är långt ifrån alla som blir förolämpade av dessa kommentarer och denna artikel är riktad mot de som faktiskt blir föroläpade.

För det händer alla, att man förr eller senare får höra dessa kommentarer från ickefotografer och då är det viktigt att man reagerar på rätt sätt! Jag kommer härmed gå igenom båda kommentarerna från den andra artikeln och berätta hur du bäst kan besvara en sådan kommentar.

”Vilken kamera du har! Du måste ta bra foton med den!”

Om du känner dig smått sårad över att personen anser att det är din kamera som tar bilden och inte du, så är det inte på grund av att personen vill såra dig utan på grund av att personen inte är insatt i hur fotografering fungerar.

Personer som inte är insatta i fotografering vet inte hur mycket det krävs för att ta en bild. Att man måste vänta i flera timmar eller behöver åka flera mil för att ta en enda bild. För dem så handlar det ofta om att man trycker på en knapp så är det klart, för det är så man gör med kameran på mobilen. Så vad du som fotograf ska tänka på är att fortsätta diskussionen istället för att underlätta situationen.

För är det något fotografer ofta älskar att göra så är det att prata om fotografering, vilka bilder man har tagit och vilka platser man har besökt – för foton handlar inte bara om bilden utan även om resan dit.

Så diskussionen skulle kunna gå så här (om du fotar vilda djur, byt ut subjektet ifall du fotar annat):

”Vilken kamera du har! Du måste ta bra foton med den!”

”Du anar inte! Fick en kanonbild på en älg häromdagen med den!”

”Jaså?”

”Vänta så kan du få se bilden, måste bara ta fram mobilen.”

Helt plötsligt har vi ändrat hela situationen, vi har gått ifrån att känna oss sårade eller förolämpade till att ha startat en diskussion som skapar intresse och kanske en följare på Facebook. Har du tur så kan det vara en framtida kund, eller så är det någon inom en organisation eller myndighet som utrbister:

”Jag gillar verkligen den där bilden, vi skulle behöva en sån bild i vårt material. Skulle du kunna skicka länken på bilden till mig och så hör jag av mig?”

För varje person som du agerar negativt mot kan också vara en förlust på din egen sida – alla personer du möter kan faktiskt vara en potentionell kund. Det är något du bör tänka på!

Vem vill inte se en sån här ståtlig älgtjur?

”Jag fotar också! Fast med mobilen!

Fotografering är ingen tävling, det handlar inte om vilken utrustning man använder – det handlar om att fånga ögonblicket.

Den bästa kameran är den man har med sig, oavsett hur många megapixlar den har. – Thomas Heaton

I slutändan handlar det faktiskt inte om megapixlar, vilken bländare objektivet har eller dess storlek.  Vad det handlar om är hur du tar bilden, inte med vad du tar bilden med.

Vad kommentaren handlar om är att personen ifråga också är intresserad av att fotografera, men nöjer sig med sin mobil eller så är det att personen vill ha en bättre kamera kan kan inte förmå sig att köpa en av olika anledningar. Foto är ju ett dyrt intresse och det är dessutom en djungel med alla dessa olika kamerahus och objektiv. Så du bör visa ett intresse tillbaka, för att låta konversationen att fortgå.

”Jag fotar också! Fast med mobilen!”

”Jaså, vad fotar du?”

”Allt möjligt, mest sånt jag gillar.”

”Berätta mer.”

”Solnedgångar, hunden och när jag är i skogen.”

”Vad kul! Jag gillar också att fota solnedgångar, såg du den som var igår? Vilken glöd det var!”

Även här har vi ändrat situationen, vi har helt plötsligt ändrat från en mätning av utrustning till att prata om ett intresse som ni båda faktiskt delar – och vem vet, ni kanske blir vänner.  För vem vet var det bär iväg, den här personen kanske kommer till dig en dag och ber om råd till steget in i den stora kameravärlden och behöver hjälp med vilken instegskamera denne vill ha.

Intressen är något som skapar vänner och agerar man otrevligt på grund av en kommentar, oavsett tonläge från den personen, så är risken stor att du inte fick en ny vän eller en trevlig pratstund den dagen. För vem vet, denna person kanske också kan vara ett steg vidare i din karriär som fotograf.

Solnedgång fotad med mobilen.

Så det är mycket man bör tänka på som fotograf när människor som inte är insatta i det hela eller när någon verkar jämföra din kamera med dess mobil, alla negativa tankar som kommer fram i din hjärna – kasta bort dem, gör det till något positivt – var trevlig (men överdriv inte) och det kommer ge dig så mycket mer tillbaka!

För som sagt, fotografer älskar att prata om foto och är du blyg eller smått tillbakadragen, öppna upp dig. Det kommer göra din dag till det bättre och även för den personen du pratar med, för du måste också tänka lite på hur andra upplever dig som, för du vill ju inte bli sedd som en otrevlig fotograf – eller hur?

2 kommentarer

  1. Så bra reflektioner och handfasta kommentarer! Det händer ibland att man inte ser det positiva i varje stund och det gläder mig hur du hjälper oss alla att skifta perspektiv när det behövs. Alltid bra att försöka förstå den man pratar med. Tack för din fina artikel!

Lämna en kommentar