Om du är intresserad av detta foto, så kontakta gärna mig!

Cyberphoto Expo: jag har fått testa Canon 6D MKII och Canon 16-35/2.8 L MKIII USM

30 september, 2017 ,

Jag besökte Cyberphoto Expo idag i Umeå för att lyssna på astrofotografen Göran Strand och sportfotografen Sophie Odelberg, men också för att testa olika kameror och objektiv.

Första objektivet jag testade var Irix 11/4, vilket är ett vidvinkelobjektiv med manuell fokus och utan bildstabilisering. Jag har läst om detta objektiv tidigare och där blev man förvarnad om dess kromatiska egenskaper. Det är inget objektiv man ska fota astro med.

De hade, till skillnad från förra årets Expo, en massa motorcyklar, en Audi samt en fotomodell på plats så man kunde testa objektiven i mer verkliga situationer. Vid båset där man hade Irix objektiven hade man en motorcykel och resultatet ser vi nedan. Tänk på att det är handhållet och inomhus samt ingen studiobelysning.

I denna bild så kanske det inte märks, men det finns en hel del kromatisk aberration i den och framförallt på framgaffeln som ni kan se i följande bild. Notera att bilden är förstorad till 200%.

Som du märker så är detta inte objektiv som ska användas vid kontrastrika miljöer, som vid astrofot, arkitektur eller dagtid överhuvudtaget. Det må passa vid solnedgång eller långt inne i en mörk skog där ljuset inte skapar så kontrastrika miljöer.

Smått besviken, även om jag visste om problemet, så begav jag mig av för att känna på Sigma 100-400/5-6.3 DG OS C och kände att fokusen inte var direkt snabb i den miljön jag befann mig i. Därefter fick jag hålla i Tamrons best till 150-600/5-6.3 Di VC USD G2 och kände att den var lite för tung för att fota handhållet med (2 kg).

Sen fick jag äntligen testa Canon ESO 6D MKII, kameran som kunde bli min framtida fullformatskamera, och jag gjorde det tillsammans med Canons nya vidvinkelzoom 16-35/2.8 L III USM och den är riktigt skarp! Jag har länge funderat på Canons 16-35/4 L IS USM men efter att ha testat denna så är jag inte lika säker längre på om jag vill ha den ljussvagare objektivet som har bildstabilisering.

Det jag främst gillar med 6D MKII är skärmen, den är roterbar och det kan ge en möjligheter där det annans hade varit besvärligt att fotografera, som i denna bild där jag har kameran bara någon decimeter ovanför golvet.

Med en vanlig systemkamera hade jag antingen fått fota på måfå eller lagt mig på magen på golvet. Dual Pixel fokusen i Live View är riktigt bra. Den är snabb och precis och ser ut kunna att täcka runt 80 procent av skärmytan, det vill säga att du kan inte fokusera längs kanterna. Däremot är den vanliga fokuspunkterna som du ser i sökaren en riktig besvikelse. Den täcker upp en bråkdel av bilden och avsaknaden av en joystick, som Canon 7D MKII bland annat har, gör det besvärligt att byta fokuspunkt utan att behöva peta på skärmen, likaså byta mellan fokusarea.

Något som har pratats om en hel del när det kommer till 6D MKII är det dynamiska omfånget och brushanteringen och kritiken kring dessa är väldigt hård. Personligen var jag tvungen att testa och tog några bilder på Canons filmkameror. Följande bilder är direkt ur kameran och oredigerade RAW-filer.

Först ut testade jag ISO-6400 och jämför man med 7D MKII så är detta bra när det kommer till brusförhållandena, men tittar man i skuggorna så ser man att man har tappat en hel del detaljer och det är just det som är problemet. Skulle man dra upp skuggorna så finns det inga detaljer att hämta. För övrigt så fokuserade jag inte framtill på objektivet på kameran.

Här hoppar jag upp till ISO-16000 och även om brusnivåerna inte är extrema i de ljusa partierna så blir de mer märkbara i skuggorna. Jämför ovanpå objektivet och vid fronten av linsen, det visar att om man har tillräckligt med ljus så blir bilden bra så länge man inte har alltför mörka skuggor. Jag tror detta är en kamera man måste överexponera mer än vad man brukar göra med andra kameror av just den anledningen.

Sist ut har vi ISO-25600 och här når vi en bristningsgräns, eller snarare sagt att vi har redan passerat den, där både bruset och det dynamiska omfånget lämnar en hel del att önska. Bruset påverkar även de upplysta områdena och den röda ringen börjar bli utfrätt och skärpan försvinner i ju högre ISO man väljer. Det dynamiska omfånget blir också sämre eftersom det nu inte finns några detaljer alls att hämta i skuggorna.

Tyvärr så hade någon ställt in kameran på sRAW (runt 6,4 MP), men resultaten är ändå tydliga trots den lägre upplösningen. Kameran ser ut att prestera bra i svaga ljusförhållanden om det inte är alltför mörka skuggpartier samt att man lätt överexponerar vid fototillfället.

För mig är detta en alltför kort stund med kameran för att avgöra ifall jag ska välja en annan kamera istället eller inte, den har ett flertal egenskaper som jag verkligen gillar och jag kan inte avgöra det hela såvida jag inte testar den ute på fältet. Så jag ska höra mig för ifall jag kan hyra kameran för att avgöra om den är värd att införskaffas eller inte.

Notis: jag har inte originalbilderna kvar och därför är en del bilder med den gamla copyright-loggan.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.