Om du är intresserad av detta foto, så kontakta gärna mig!

Min nya kamera, Lumix FZ300

18 april, 2017 ,

I min andra vlogg nämnde jag att kameran hade lagt av och att batteriet inte klarade av kylan. Kameran är nästan fyra år gammal och jag skämtade om att antingen skulle jag köpa ett nytt batteri eller en ny kamera för att vlogga med.

Men det fanns en viss seriositet i det jag sade, trots att jag inte tänker vlogga på samma sätt som många andra gör, utan bara göra det när jag själv känner för det.
Det som är mer intressant för mig är att filma och efter att jag hade filmat hackspett med Canon EOS 7D MKII tillsammans med Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS II USM så kände jag att jag behövde något som var både mindre och behändigare att filma med.

Jag hade satt upp några krav och det var att skärmen skulle vara vinklingsbar så att jag kunde se från olika vinklar, även när jag filmar mig själv. Den ska dessutom ha ett stort zoomomfång samt kunna filma i slowmotion. Tyvärr så finns det ingen kamera i dagsläget hos Canon som uppfyller det sista kravet och deras lösning med hur man vinklar skärmen är inget jag gillar (bortsett från 70D och 80D).

Så mitt val landade främst på Panasonic Lumix FZ300, dels för att den har ett optiskt zoomomfång på 25-600 mm, den har bländartal f/2,8 genom hela zoomomfånget, vilket gör det till ett väldigt ljusstarkt objektiv och att den har en vinklingsbar skärm med touch. Dessutom så kan den filma i äkta slowmotion med 100 bilder/s och som spelas upp i 25 bilder/s. Dock hade jag inga planer på att köpa den nu, men så hade Cyberphoto en kampanj och jag var bara tvungen att slå till och jag ångrar inte en sekund!

Vid 25 mm.

Vid 600 mm

Kameran är lätt och behändig och äntligen kan jag ta med mig en kamera var jag än är utan att behöva bära på hela kittet, vilket väger en hel del. Det är till stor fördel när jag ska gå ut med hunden och behöver se vad det är för fågel jag ser.

Kameran har en elektronisk sökare, vilket jag tycker är riktigt skönt då jag inte alltid tycker att det fungerar så bra att fota genom att titta på en skärm.

Så hur är den?

Rent fotomässigt är den ok, men den har några nackdelar som är värt att nämna. Det manuella läget (M) är helt hopplös dagtid, det går inte att få den att exponera rätt utan blir konstant överexponerad. Använder man slutarprioritet (S) och använder sig av exponeringskompensation så går det hur bra som helst. Vilket jag tycker är lustigt. Det positiva är att den tar 12 bilder/s och ser jag en fågel som är i motljus så behöver jag inte peta på slutartiden utan ändrar exponeringskompensationen istället för att se vad det är för fågel jag har fått på bild, som bergfinken nedan.

Något som kameran däremot lider mycket av är kromatisk aberration, som dessutom är ganska kraftiga vid inzoomat läge (600 mm). I och med att Lightroom inte plockar upp vilken kamera eller vilket objektiv det är så kan det programmet inte hjälpa en med att får bort de kromatiska felen, utan man får vrida och trixa på reglagen tills det är någorlunda borta.

Den lilla 12 MP sensorn som sitter i den har också begränsningar vad det gäller skärpa och detaljrikedom, vilket syns i bilden ovan på ekorren. Med det sagt så ska man ändå tänka på att den har 49 AF-punkter och är relativt snabb på att fokusera, så får man det rätt så kan det säkert bli riktigt bra bilder (har ej lyckats än).

Sedan i och med att bilden som kommer i RAW-formatet är ganska platt och neutral så får man bearbeta en längre stund för att få bilden att bli bra och denna solnedgång är inget undantag. Det går betydligt fortare att få ordning på en likadan bild tagen med Canon 7D MKII än med Lumixen, vilket är riktigt synd eftersom det blir mer en frustration än ett roligt arbete som man annars skulle se fram emot.

Eftersom det är ett ljusstarkt objektiv i kameran så testade jag att fota en av säsongens häftigaste norrsken med den och idén slog mig att jag skulle kunna ta timelapse med denna och fotografera norrskenet normalt med systemkameran. Tyvärr så upptäckte jag att den kör en efterbehandling av bruset (brusreducering) som varar lika länge som exponeringstiden. Så följande bild hade sex sekunder slutartid, vilket i slutändan tog tolv sekunder att ta. Detta gäller så fort man har en slutartid längre än en sekund, och med tanke på den lilla sensorn så kan man förstå varför den måste göra så för att får ner bruset till en acceptabel nivå.

Som kamera är den helt ok, men det var ju inte därför jag köpte den! Utan det var just för att filma!

Den kan filma i 4K 24-25 bilder/s, FullHD 25-50 bilder/s, HD 25-50 bilder/s, och 100 bilder/s i HD. Dessvärre har jag inte ett minneskort som klarar 4K inspelning, men de övriga lägena fungerar hur bra som helst och kvalitén är riktigt bra.

Ett läge som jag testade först var slowmotion där jag filmade blåmesar som förbereder deras bo:

Jag blev riktigt imponerad och effekten är hur läcker som helst! Dock är upplösningen begränsad till HD, vilket är lite synd.

Med hjälp av den 5-axliga bildstabiliseringen kan man få riktigt stabila videor och vid ett tillfälle testade jag att filma på frihand och resultatet blev denna naturfilm:

Men stativ fungerar helt klart bäst.

Tack vare att dess skärm är vinklingsbar och att den har ett så pass stort zoomomfång så kan man också komma riktigt nära djuren, som på denna ekorre:

I överlag så är jag riktigt nöjd med den som kamera men supernöjd med den som filmkamera! Nu väntar jag på att få komma ut och filma mer i naturen och det lär bli en hel del filmande under året, inte bara naturfilmer utan det kommer också bli en del vloggande också.

Notis: jag har inte originalen kvar till dessa bilder och därför har de den gamla copyright-loggan. Dessutom så finns inte vloggen kvar då jag valde att ta bort alla videor när jag slutade vlogga.

Lämna en kommentar