Om du är intresserad av detta foto, så kontakta gärna mig!

Canon 7D MarkII – en efterlängtad uppgradering

27 augusti, 2016 ,

Som fotograf så utvecklas man med utrustningen, man blir bättre ju mer man lär sig om utrustningen och ska man uppgradera så brukar det oftast handla om att byta ut objektiven eller utöka antalet objektiv. Jag började satsa mer på fotograferingen genom att köpa ett nytt telezoomobjektiv och med tiden blev jag bättre tack vare den och likaså blev det med normalzoomen som jag har. Tack vare dessa objektiv så har jag blivit bättre som fotograf och jag har lärt mig mer och mer om min kamera Canon EOS 7D till den mån att jag har kommit till en ände. För att jag ska kunna utveckla mer som fotograf så måste jag införskaffa mig en ny kamera, för den jag har hindrar numera min utveckling.

Det handlar främst om två saker, ISO och autofokus. 7D:ns ISO är begränsad till 6400 och allt över 1600 innehåller så pass mycket brus att brusreducering kan inte direkt rädda fotot och samtidigt behålla skärpan. Oftast valde jag att inte överstiga ISO 800 och det har gett bekymmer vid tillfällen då det omgivande ljuset har varit för svagt. Autofokusen ska man egentligen inte klaga på, den är relativt snabb och rätt så träffsäker, men den har sina brister. 19 autofokuspunkter och tre olika fokuseringslägen skapar i längden bekymmer, speciellt när man fotograferar fåglar då det är lätt att fokusen tar fel på fågeln eller att den tappar fokus så fort ett föremål dyker upp framför eller bakom fågeln. Detta har varit till stora problem, mer än vad jag faktiskt skulle vilja erkänna eftersom det är för övrigt en riktigt bra kamera.

Därför var det med stort intresse när Canon EOS 7D Mark II avtecknades 15:e september 2014, även om det var innan jag började satsa på fotograferingen. Trots att det är nästan två år sedan den visades upp för första gången så är det först nu jag har börjat känna ett behov av den och det är också utav samma anledningar – autofokusen och ISO.
Autofokusen består av hela 65 fokuspunkter och sju olika fokuslägen samt ytterligare sex olika fokusinställningar som gör denna till en riktig sportkamera som också lämpar sig för att fota vilda djur och fåglar. Det andra var som sagt ISO, vilket sträcker sig upp till 16 000 och brusreduceringen är i överlag förbättrad gentemot den föregående modellen.

Så för att komma vidare i fotograferingen så uppgraderade jag nu i veckan till Canon EOS 7D Mark II och såhär långt är den riktigt bra, till och med bättre än vad jag hade förväntat mig. Jag kan utan problem köra med ISO 3200 utan att bilden får alltför mycket brus och autofokusen är träffsäker, även vid svagt ljus. Sedan att den har massa andra saker som att den tar 10 bilder/s, 20 MP sensor samt att den kan visa ett vattenpass direkt i sökaren är bara stora fördelar.

Här nedan kommer ett urval av bilder som jag har tagit med den och i fortsättningen kommer alla mina bilder vara tagna med denna kamera då jag inte har den ordinarie Canon EOS 7D kvar.

400 mm, f/5.6, 1/640 s, ISO 200

400 mm, f/6.3, 1/500 s, ISO 1600

400 mm, f/5.6, 1/500 s, ISO 1600

400 mm, f/5.6, 1/400 s, ISO 3200

117 mm, f/5.6, 1/400 s, ISO 100

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.